IGP Leergang systeeminnovatie van start

leergang-systeeminnovatie-2023-deelnemers[14685]

In april 2023 is de tweede editie van de leergang systeeminnovatie gestart. Het is een ‘on the job’ leertraject dat aansluit bij het Integraal Gebiedsplan (IGP). Deelnemers zijn allen werkzaam in de IGP-casusgebieden Havenstad, Wallen en Bloemenbuurt, en gaven tijdens de kick off aan op zoek te zijn naar handvatten om beter te kunnen samenwerken.

Doel van de leergang systeeminnovatie is om professionals beter voor te bereiden en toe te rusten op nieuwe manieren van werken om noodzakelijke en duurzame systeeminnovaties mogelijk te maken. Aan de eerste editie (september 2021 – februari 2022) namen vijftien professionals deel, werkzaam bij verschillende afdelingen van de gemeente Amsterdam, Waternet en Liander.

Voor de tweede editie zijn de suggesties van oud-deelnemers ter harte genomen, om de leergang dichtbij de praktijk te organiseren en meer mensen binnen organisaties te betrekken. Zoals deelnemer Jorine Noordman het treffend verwoordde: ‘Dan staan wij niet meer in ons eentje te wapperen met onze vlaggetjes van: ‘joehoe, wij hebben wat geleerd’.’

Het Integrale Gebiedsplan (IGP) biedt de ultieme koppelkans voor deze leergang; de gemeente Amsterdam, Waternet en Liander werken hierbij al samen aan de programmeringsopgave en de ruimtelijke inpassingspuzzel van gebieden, waarbij ze zoeken naar koppelkansen. De teams die deelnemen aan de leergang bestaan uit professionals vanuit de gemeente, Waternet en Liander met verschillende functies of rollen: een projectleider/trekker, beleidsambtenaren of -adviseurs, infra-specialisten en ontwerpers openbare ruimte. De leergang sluit zo veel mogelijk aan bij het ritme van het werk van de drie teams en biedt veel ruimte om per team te werken aan de integrale puzzel van de eigen opgaven. Ieder team werkt daarbij aan concrete producten die men in het project kan gebruiken. Denk aan een afwegingskader, straatprofiel of samenwerkingsafspraken.

De tweede editie van de leergang beoogt ook meer mensen in de organisaties te bereiken. Lessen verspreiden zich immers niet vanzelf ‘als olievlekken’, maar blijven eerder plakken op plaatsen binnen organisaties. De organisatoren zoeken daarom naar inbedding bij de leerhuizen van gemeente Amsterdam, Waternet en Liander, zodat de leergang beter geborgd kan worden en goed aansluit bij het cursusaanbod.

Koppelkansen